THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, October 20, 2010

examination

salam buat semua pelajar IPTA, IPTS, Kolej, Politeknik....
sedar tak sedar, sudah hampir satu sem kita belajar, yang dah lama belajar tentulah itu satu perkara biasa, tapi bagi pelajar yang baru-baru hendak menjinakkan diri dengan suasa peperiksaan di kampus...selamat menghadapinya...
kepada semua pelajar, memandangkan exam hampir tiba, jadi belajarlah bersungguh-sungguh sehingga kita berjaya mencapai ape yang kita hajatkan....janganlah kita mensia-siakan masa yang ada ini dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah...pergilah belajar, agak-agak tak faham rajin-rajinkanlah diri untuk pergi bertanya sama ada kepada lecture atau pon rakan sejawat anda.
ingin dinasihatkan disini, dalam kita menuntut ilmu, janganlah kita lupa pada yang satu....kerana semuanya datang daripadaNya.  Bila nak exam, jangan lupa untuk menunaikan solat, belajar-belajar juga, solat jangan lupa, sebab kalau kita belajar sehingga satu hari suntuk tapi tak solat tiada gunanya.   kalau dah berjaya menunaikan yang wajib, kita boleh susuli dengan ibadah sunat, macam solat hajat, solat taubat...dan jangan lupa untuk membaca kitab suci kita setiap hari kerana ia mampu untuk menenangkan jiwa kita.  antara lain bolehlah kita berpuasa sunat.  dan perkara paling penting jangan lupa untuk berdoa.  mintalah ape sahaja yang kita inginkan.
antara perkara lain, kita perlulah meminta maaf kepada lecture kita yang selama ini mungkin kita ada terkata mengenainya yang mungkin kita tidak sedari. dan juga kita jangan lupa untuk meminta restu daripada ibu bapa kerana restu daripada mereka itulah yang paling penting buat kita.
setelah semua ini selesai untuk kita lakukan, barulah boleh untuk kita menduduki peperiksaan dengan sempurna.  SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN, STUDY SMART NOT STUDY HARD..

Thursday, October 14, 2010

kuda menari...

Kuda kepang

Persembahan kuda kepang.
Tarian kuda kepang di Yogyakarta
Permainan kuda kepang ialah sejenis tarian pahlawan berkuda yang berasal dari Jawa, Indonesia. Ia turut dibawa oleh penghijrah-penghijrah ke Tanah Melayu. Permainan ini kini merupakan salah satu permainan rakyat di Indonesia dan Malaysia, khususnya di negeri Johor, dan biasa dimainkan di majlis perkahwinan atau di majlis keramaian.

Cara permainan

Kuda kepang biasanya dipersembahkan di tempat terbuka atau di atas pentas yang besar. Sebelum tarian bermula, Tok Bomoh akan membakar kemenyan dan membaca jampi untuk memberikan tenaga kepada kuda-kuda. Beliau menggunakan telur mentah, bunga, rumput, dan air untuk persembahan.
Dikawali oleh seorang "danyang" yang melecutkan pecut untuk menentukan rentak tarian, setiap penari akan naik ke atas kuda masing-masing. Apabila muzik mula bergema, penari-penari yang dipimpin oleh "danyang" itu masuk ke gelanggang. Rentak muzik bermula dengan perlahan dan agak membosankan. Setiap penari akan menunggang dan memacu kuda menurut pola yang ditentukan oleh rentak dan irama lagu itu.
Ketika muzik menjadi lebih pantas, kuda-kuda akan menderap dengan lebih laju. Kekadang pihak penganjur akan merentang kain licik untuk pemain menitinya. Penari-penari boleh melakukan pergerakan yang aneh dan luar biasa seperti bersilat melompat-lompat setinggi enam kaki dan sebagainya. Semasa penari dalam keadaan sedemikian, bunyi-bunyian yang mengiringi tarian ini akan bertambah rancak. Kononnya jika alunan muzik tidak rancak, penari-penari akan akan menerkam atau menendang pemain muzik seakan-akan kuda yang sedang berang.
Penari-penari menari selama dua jam sehingga mengalami keadaan bersawai, terpukau dengan kehebatan pergerakan-pergerakan mereka. Ketika mabuk, mereka kekadang akan bermimpi menunggang kuda yang benar sambil menari-nari dengan iringan muzik. Disebabkan itu, mereka mencuba mengejar muzik itu. Keadaan ini dipanggil "naik syeh". Jika keadaan bertambah liar dan tidak dapat dikawali, Tok Bomoh akan mengarahkan pengawal-pengawal yang ditempatkan di setiap sudut gelanggang untuk menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, dan seterusnya Tok Bomoh akan membaca jampi untuk memulihkan mereka.

 Pantang

Kumpulan pemain kuda kepang diperlukan menyerahkan pengeras kepada Tok Bomoh untuk persembahan. Pengeras ini terdiri daripada kemenyan, air mentah, nasi campur dengan lauk ayam dan sayur, serta beberapa jenis kuih. Selain itu, kumpulan pemain juga dikehendaki menyerahkan wang sebanyak RM2.25 kepada tuan rumah atau penganjur untuk Tok Bomoh persembahan. Kumpulan pemain mengenakan bayaran yang tidak kurang dari RM200 untuk setiap persembahan.
Sebagai pantang larangan dalam permainan kuda kepang, pemain-pemain tidak boleh diacah semasa dalam permainan atau ketika sedang mabuk kerana ditakuti akan melarat dan menjadikan keadaan tidak terkawal. Pemain-pemain juga tidak boleh melihat kain merah kerana ini merupakan pantang larangan semulajadi. Selain itu, pemain-pemain juga tidak boleh terlihat kaca kerana takut bahawa mereka akan makan kaca itu.

Permainan kuda kepang memerlukan sekurang-kurang 25 orang seperti berikut:
  • 9 orang penari
  • 5 orang pemain muzik
  • 2 orang yang bertindak sebagai "Bomoh Pemulih"
  • 9 - 15 orang penjaga kawasan.
Bagaimanapun dalam sesuatu persatuan, jumlah ahlinya adalah sebanyak 40 orang. Seorang daripada penari-penari itu bertindak sebagai pemimpin yang dipanggil "Danyang". Pemain-pemain biasanya berpakaian seragam.

Tuesday, October 5, 2010

cerita csc sem3

saya amat berbangga kerana dalam belajar csc nie walaupon pada mulanya agak pelik la dengan subjek nie...yela....amik kos office management tibe-tibe blaja csc pulak....pening gak aku nak menerimanaya....lecture csc pon ade dua orng...haaa...tu lagi pelik....tapi tak pe sebab dua-dua lecture memang sempoi...hahaha...sorang lecture ajar teori lagi sorang pulak ajar makmal.....first time masuk makmal, lecture makmal pening ckit...sebab ape..?????,,hehe.....die ingat die ajar teori tapi rupa-rupanya die ajar makmal...hahaha....pastu satu gal pulak, dah penat-penat buat assignment, tibe-tibe die kate tak jadi pulak...baru die perasan yang die ajar makmal...tensionnnnnn....tak tido malam buat assingment...wuuuuuu....
kite cite time klas pulak...klas nie memeng bez...sbb ape???haa e2 yang kite perlu tahu....